Pages

Friday, March 15, 2013

Rumah dan Tangga


Bila sebut rumah.
Terbayang struktur fizikal sebuah bangunan yang teguh. Ada pintunya, ada tingkapnya. Cukup dengan hiasan-hiasan. Bunga sini, bunga sana.
Ada kecil biasa-biasa saja, ada yang besar gedabak.

Rumah tanpa tangga?
Tangga.
Siapa tak kenal? Angkat tangan.

Tapi apabila digabung.
rumah + tangga = rumah tangga.
Maknanya lagi luas. Terbayang rumah yang lengkap dengan keluarga yang menghuninya.

Tangga










Nak bina rumah, orang bukan terus pacak tiang dan tadaa! Siap semua bilik tidurnya, ruang tamunya, dapurnya. Nak buat boleh, tapi kalau runtuh jangan salahkan cakap aku yang ajar.
Aku pun agak-agak sahaja. Tiada bab pembinaan rumah dalam buku Internal Medicine mahupun General Surgery aku tahun ini.

Tapi kalau di Mesir ini, rumahnya tiada yang sebiji-sebiji macam Malaysia. Semuanya bertingkat-tingkat. Macam apartmen. Lagi-lagi di tengah bandar-sesak-pagi-petang-siang-malam Kaherah ini. Kepadatan penghuninya yang tinggi menjadi faktor.

Setiap kali nak bina bangunan baru, mereka gali dulu dalam-dalam bumi padang pasir ini. Tuang simen, batu kerikil, bubuh besi cerucuk. Untuk apa? Supaya foundation nya kukuh. Supaya nanti tiada yang senget sebelah.

Sifirnya, nak buat apa saja mesti ada asas yang kukuh supaya tidak runtuh. Apa asasnya nak bina rumah dengan tangga tadi? Tanya orang yang ahlinya. Aku belum daftar keahlian lagi jadi, tiada skema jawapan disediakan disini. Harap maaf. :)

Nak bina rumah, matlamatnya untuk berlindung dari hujan panas. Merehatkan diri setelah seharian berpenat lelah. Untuk matlamat ini, seluruh bahagian rumah ada peranannya. Tak lengkap rumah tanpa bilik airnya. Tapi kalau bina hanya untuk dapatkan bilik air sahaja, biasanya aku tengok orang tulis 'tandas awam'.

Moga apa sahaja perbuatan mahupun amalan kita matlamatnya kerana Allah. Hatta berumah bertangga. Bukan semata bermatlamatkan seronok-seronok, mahupun sebagai aktiviti memenuhi waktu lapang dan sebagainya. Tiap-tiap perkara itu datang bersamanya tanggungjawab yang bermacam jenis.

Bak kata Uncle Ben Spiderman, "With great power, comes great responsibility!"

Post bersempena hari bahagia bagi mereka-mereka yang hampir di sekeliling aku. Yang elok, kita ambil. Yang tak elok angkut masuk tong sampah, buang jauh-jauh. Ini orang cakap la. Bukan aku. :)

Selamat membina bro!  :)

0 bebelan: