Pages

Saturday, March 23, 2013

Kacau


"Ma, tengok angah nii!"

"Kesian ma, dari kecik lagi dah tengok angah. Tiba nak suruh ma tengokkan lagi. Tengok lain la pulak. Tengok tv, tengok pemandangan ke, ade la jugak faedahnya.. "

"Ma!"

Itu la kerja sampingan tanpa gaji aku waktu dulu-dulu duduk rumah takde aktiviti lain nak dibuat. Yang dikacau, makhluk-makhluk comel yang ada kat rumah waktu tu. Adik-adik perempuan permata hati. Dulu si acik yang jadi mangsa tapi bila dah tua-tua ni, si bongsu pula pengganti.

Bukan selalu dapat jumpa dengan mereka-mereka ni sekarang. Sekali sekala berjumpa, memang banyak modal nak meloya. Tapi akhir-akhir ni mereka semakin berbakat. Berbakat nak kenakan aku balik. Aih, lawan tok guru. Kacau ini kacau untuk merapatkan yang jurang, mendekatkan yang jauh, menceriakan yang muram.

Bila duduk di bumi Arab Mesir ini, macam-macam perangai manusia boleh jumpa. Ramai yang baik dari alim ulama'nya tapi ramai juga yang memang jenis saja buat kacau. Motor yang diparking semalamnya elok. Esoknya dah pecah cermin. Itu kira nasib baik. Ada yang tinggal cuma cermin, motornya selamat di'angkut' lari. 
Kacau ini kacau cari pasal. Mengeruhkan yang jernih.

Bila tiba musim periksa kat sini, lain pula kacaunya.

"Ok, set masa. Nak baca buku ni 2 jam. Jangan berhenti selagi tak habis!"

5 minit. "Eh, ikan tak bagi makan lagi"
Lari kejap pergi bagi makan ikan.

10 minit. " Ish, baju tak lipat lagi"
Lari pulak pergi kemas-kemas baju.

15 minit, 20 minit. Ada saja yang terfikir nak dibuat. Macam tak boleh nak ditangguh pula kerja-kerjanya. Padahal sebelum-sebelum ini tak terfikir pula nak dibuat. Masa-masa ini jugak yang di'kacau'. -_-'
Macam-macam distraction nya.

Kadang-kadang hati kita juga sangat mudah dikacau dengan perkara yang tidak sepatutnya. Tempat itu yang pada asalnya telah dikhaskan hanya untuk menempatkan Sang Pencipta hati tapi kita isikan dengan yang selainnya. Moga dunia itu kekal di genggaman tidak ber metastasis masuk ke dalam hati. Kalau ada, cepat-cepat kita bagi radiotherapy atau chemotherapy nya. Moga Allah jaga hati-hati kita.


يَامُقَلِّبَ الْقُلُوْبِ ثَبِّتْ قَلْبِيْ عَلى دِيْنِكَ
"Wahai Dzat yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku atas agama-Mu"

(HR Imam Ahmad, Imam Tirmidzi dan lainnya)

Masjid cucu Saidina Rasulullah S.A.W, Sayeda Zainab dalam kekuningan. Unedited.
-Kredit untuk penghuni bangunan 11 tingkat. Dapat view lawa-
Hari ini, atmosfera Kaherah pun turut sama di kacau. Kena kacau dengan ribut debu-debu pasir. Tengok kiri, kanan, atas, bawah. Semua jadi kuning. Petanda musim panas dah mula jenguk-jenguk datang nak kacau musim sejuk.


0 bebelan: