Pages

Thursday, July 5, 2012

Dengan rendah dirinya..

Hari ini selesai sudah exam MCQ Paediatrics. Written Paediatrics, selesai. Obgyn pun dah selesai. Yang tinggal berbaki cuma tinggal Practical dan Oral Paediatrics tak lama lagi.

Dalam seronok mengira rintangan-rintangan yang dah selesai aku tepis dan tempuh ini bimbang pun bertambah-tambah. Bimbang akan natijahnya.
Ya, bimbang itu normal. Kalau langsung tidak bimbang itu yang lagi patut dibimbangkan.

Apapun, sememangnya kita sedang berusaha pada suatu keputusan yang sudah tertulis. Bukan untuk melemahkan semangat kita dari berusaha, tetapi sebagai motivasi untuk kita serahkan segalanya pada Allah setelah habis berusaha. Jadi, doakan saja. Biar baik-baik belaka,

Akhir-akhir ini,
Ibarat satu fenomena yang berlaku dalam kalangan sahabat-sahabat seperjuangan medicairo07. Lebih ketara di group fb batch.
Satu-satu post itu akan menjadi perhatian bilamana bermula begini..

"Assalamualaikum wbt. Dengan rasa rendah dirinya saya...bla..bla..bla"

Walimatul urus.
Gelombang baru yang melanda abang-abang kakak-kakak tahun 5 ini.
Hinggakan pengumuman yang tidak berkaitan pun intronya diciplak sekali. Nak ambik keberkatan mungkin?

Bukti menunjukkan roda kehidupan ini sedang berputar. Kalau dulunya, bertatih mula belajar mengadaptasi kehidupan di bumi Mesir.
Kemudian berkenal-kenalan dengan ilmu perubatan yang saban tahun semakin mencabar.
Kini mula berbicara soal perancangan dan masa depan.

Apapun, tahniah ingin aku ucapkan untuk sahabat-sahabat yang sudah atau bakal mendirikan baitulmuslim masing-masing bersama pasangan.

Dua hati bakal disatukan dalam satu ikatan yang sah. Ikatan yang mulia. Ikatan yang merupakan pemisah antara HALAL dan HARAM. DOSA dan PAHALA.

Sungguh telah Allah nukilkan dalam ayat-ayatNya.

“Diantara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kamu rasa kasih dan sayang. (Ar-Rum 21)

maka benarlah janjiNya.

bahkan Rasulullah turut bersabda

“Kamu berkata begitu, ingatlah demi Allah sesungguhnya aku adalah orang yang paling takut kepada Allah dan yang paling taqwa kepada-Nya, tetapi aku berpuasa dan kadangkala tidak berpuasa; aku sembahyang dan aku tidur; dan juga kahwin dengan perempuan. Barangsiapa tidak suka dengan sunnahku, dia bukanlah pengikutku”.

Bukan perjanjian sehari dua, tetapi untuk selamanya. Moga sampai syurga.

p/s: Paling kurang 15 orang bakal naik pelamin tahun ini. Ternanti-nanti pengumuman seterusnya. :)

2 bebelan:

[MH] said...

insya Allah. lepas exam esok konpem ramai lagi wish (kot)

mak aih, setelah 4 bulan tk updet blog, mcm mimpi je aku bc entri ni pada bulan julai.

(gosok2 mata tanda tidak percaya)

faisazli said...

ye2. aku da mentally prepared nak dgr pengumuman demi pengumuman. haha.

er, haha. believe it or not.
ini bukan mimpi.:D