Pages

Friday, February 17, 2012

Syria: Sebuah memori

Pada musim winter tahun kedua berada di bumi Mesir, diberi rezeki lebih untuk menjelajah ke bumi asing. Belum pernah aku jejak. Memang tidak pernah terlintas di dalam kepala akan dapat sampai ke tempat-tempat ini.

Syria. Bumi Syam. Tersohor namanya sering disebut dalam al-Quran. Tidak kurang juga tersohor kerana sering disebut rupa paras orang-orangnya yang sedap dipandang mata.

Melihatkan keadaannya kini, menyebabkan aku terfikir sejenak. Beruntungnya dapat untuk aku menziarahi tempat yang banyak dengan must-visit-location seperti maqam-maqam, kesan tinggalan Islam dan sebagainya.

Ketika itu kami sedang berjalan di kawasan pasar di tengah kota Damsyik. Aku dengan Dinie menyertai rombongan bersama-sama sahabat dari Jordan ke Syria walaupun niat pada asalnya ingin pergi berdua sahaja. Tanpa ada apa-apa persiapan terasa rugi pula jika kami sekadar pergi untuk melihat-lihat tanpa ada penerangan dari orang yang sudah familiar dengan lokasi yang selalu dilawat di Syria. Maka kata putus diambil saat-saat akhir untuk mencukupkan bilangan rombongan seramai 8 orang.

Kalau sudah dinamakan pasar, sudah pasti tak lari dengan kesibukan dan kepadatan manusia. Begitu juga dengan keadaan disini, cuma perkara sebegini tak pelik bagi aku. Janggal mungkin bagi teman-teman aku dari Jordan. Rutin harian dalam kepadatan manusia di kota Kaherah banyak memberikan kelebihan dalam situasi ini. :D

Dari satu gerai ke gerai yang lain, sehingga lah matahari makin menghilang, hari semakin gelap. Petanda Maghrib sudah hampir. Kami yang ditemani Tarmizi, seorang kenalan baruku yang menuntut di Damsyik mula bergerak ke satu masjid.
"Masjid ini tandasnya bersih, siap boleh tidur dalamnya. Kalau ada yang nak qada hajat atau nak bersiap ambil wudhu' boleh la ke sana" Tarmizi mencadangkan kepada kami.
Selaku orang asing di tempat ini, aku mengangguk sahaja tanpa banyak cakap. dalam kepala "Ok, masjid. Boleh sembahyang terus."

Sesampai di sana, kami pun terpisah di kawasan masjid. Semua membawa haluan masing-masing. Setelah siap berwudhu', aku terjumpa Dinie di hadapan pintu masjid tetapi tidak kelihatan pula ahli-ahli rombongan yang lain. "Agaknya diorang da masuk solat. Jom kita masuk dulu. Nanti lepas solat kita cari diorang. Lagipun orang dah nak mula solat." Aku mengajak.

Masuk dalam masjid, perkara pertama yang menarik perhatian aku. Saf wanita betul-betul di bahagian belakang saf jemaah lelaki dan tiada tabir seperti kebiasaan di masjid-masjid lain. Mungkin sahaja ini adat di tempat ini. Lain tempat, lain adatnya. Kami mula mengambil tempat berdiri di saf setelah semua makmum berdiri. Yang jelasnya, kami menjadi perhatian oleh kebanyakan makmum yang perasan dengan kehadiran kami pada waktu itu. Muka tipikal melayu, mana nak sama dengan arab Syam. Aku fikir,

Baru hendak mengangkat takbir. Aku perasan ada batu kecil seperti telah disusun elok di tempat sujud. Bimbangkan terhantuk ke dahi ketika sujud, aku cepat-cepat mengalihkan batu tersebut. Sekali lagi, aku perasan yang aku menjadi titik fokus mata-mata orang sekeliling. Dah rasa macam artis pun ada. Err. ok. Terlebih imaginasi. Rakaat pertama, imam mula membacakan surah. Allahuakbar! aku baru hendak ruku' tetapi semua jemaah menadah tangan sambil imam membacakan doa. Mahu dikata qunut nazilah, belum lagi sempat ruku' dan ini baru rakaat pertama. Aku terus diam membatukan diri sehingga imam selesai berdoa dalam bahasa yang aku tak fahami.

Dalam kepala, memang dah sarat dengan tanda soal.
"Sembahyang ape plak nih? Smayang jenazah? Bukan.."

"Diorang ni ikut mazhab mana?"

"Macam mana aku bleh tersesat tengah-tengah geng ni?"

"Mana la pulak pergi diorang (ahli rombongan) ni?"

"Kat mana duit aku jatuh td?"

"2+3=?"

"Lepas ni nak makan ape?"


Selesai sahaja solat, aku tak tunggu lama. Terus bingkas bangun mahu cepat-cepat keluar dari masjid selepas selesai doa. Baru hendak melangkah, orang-orang yang berhampiran dengan aku dalam satu saf memandang ke arah kami.
"Kamu hendak ke mana?!" Kita dah nak solat ni.."
Makmum semua dah mula berdiri dan imam bersiap-siap hendak mula untuk solat. Untuk kali kedua.
Rasa lain macam aku yang dari tadi tak hilang-hilang makin bertambah-tambah. Aduh, ape alasan aku nak buat ni. Sebelum apa-apa terus aku cakap yang ada kawan sedang menunggu di luar masjid. Buat-buat gaya macam nak cepat sikit dan cabut tak pandang belakang langsung.

Keluar dari masjid, baru lah ternampak kelibat Tarmizi. Belum sempat aku nak tanya, dia dah dapat agak yang kami sembahyang didalam masjid itu. Terjawab persoalan aku rupa-rupanya keseluruhan jemaah dalam masjid itu adalah golongan Syiah. Golongan Syiah apabila solat mereka akan sujud di atas batu kecil yang dikatakan berasal dari bumi Karbala kerana mengatakan tempat yang lain adalah tidak suci. Solatnya cuma 3 kali sehari kerana menjama'kan zohor dengan asar dan mahgrib dengan isya'.

Maka, jadilah aku buat pertama kalinya orang Melayu yang solat berimamkan dan bersama-sama makmum Syiah. Menyesal? Tentulah tak. Sebab aku dapat pengalaman berharga. Boleh dikongsi-kongsi nanti kalau masih dipanjangkan umur sampai ke anak cucu cicit.


Sumpah ikrar rakyat Syria untuk berjuang sehingga ke titisan darah terakhir mempertahankan anak ,wanita, keluarga mereka


Kisah ini yang bermain-main dalam fikiran aku tiap kali mendengarkan keperitan saudara-saudara Islam aku di Syria sekarang. Mereka di sembelih, di perkosa, dizalimi bukan kerana salah mereka. Tetapi kerana mereka adalah Muslim Sunni. Dan yang menindas mereka adalah kerajaan Basyar dari golongan Syiah. Moga Allah bantu saudara-saudara ku disana dengan menghancurkan mereka yang zalim.



p/s: nak letak gambar dulu-dulu masa kat sana. tapi semua dah hilang gara-gara laptop format. tinggal gambar dalam memori kepala saja.

0 bebelan: