Pages

Tuesday, February 14, 2012

Haru..alhamdulillah

Dub...dab...dub...dab.

Now, please start your examination on this patient..

Adoi, aku dah cakap. buat biasa-biasa saje. Jangan cuak. Kang da blank.
Sekarang dah tambah masalah baru. Ape yang aku nak fill in the blank? Hantam saja la lagipun patient dah ada depan mata.
Naseb la patient pun dah memahami yang aku ni taraf amatur. Sesetengah simptom tak menyempat aku nak tanya lagi dah dijawab. Dah jadi macam patient yang bercerita. Aku, tinggal angguk-angguk, dan salinn.:)

Alhamdulillah, hari ini selesai sudah end round exam bagi round Pediatrics. Macam-macam pengalaman baru yang dapat aku belajar selama round kali ini.
Haru..... kadang-kadang bila terpaksa berhadapan dengan pesakit-pesakit junior nih.

Pernah sekali ketika aku diminta untuk membuat general examination ke atas seorang pesakit. Belum sempat lagi buat sebarang examination, si anak dah meraung. Ok, mungkin budak-budak ada yang jenis trauma dengan hospital, doktor dan segala jenis macam ubat-ubat. Habis trick aku pakai. Tapi semua kalis.
Mula cakap 2-3 patah, si Ibu pula yang menangis. Budak-budak biasa orang pujuk bagi gula-gula takpun kadang-kadang bagi mainan nak tarik perhatian. Tapi orang tua?

Tapi dari situ aku belajar sesuatu yang bernilai. Si ibu ini apabila nampak anaknya susah sedikit sahaja tentu hati dah resah sampai menitiskan air mata. Lebih-lebih lagi pula dalam keadaan kes yang aku berhadapan ini. Seorang pesakit Werdnig Hoffman disease. Hanya mampu menunggu masa apabila satu demi satu otot di tubuh badan menjadi semakin lumpuh. Sehingga ke suatu peringkat dimana otot yang diperlukan untuk pernafasan tidak akan mampu lagi untuk menjalankan kerjanya. Kebiasaannya mengambil masa setahun. Hadirnya si anak dalam hidup ibu seolah-olah untuk mengajar si ibu tentang sabar untuk beberapa ketika sehingga nyawanya ditarik kembali.

Ini lah realiti hidup. Mungkin aku tak merasa tetapi itu tidak bermakna ia tidak akan terjadi. Membuatkan aku yang masih cukup kuat mengerah otot bernafas dan bergerak untuk lebih menghargai peluang yang diberi. Menghargai seorang wanita. Menghargai seorang Ibu.
 
Satu yang aku perasan. Kebanyakan pesakit yang hadir ke hospital ini dibawa oleh Ibu. Ya, Ibu. Mana ayah? Mungkin ayah-ayah sedang sibuk membanting tulang empat kerat mencari rezeki. Mungkin. Kan ayah perlu menyara dan memberi nafkah untuk keluarga juga. Ada juga orang kata yang kasihnya ayah ini jarang yang ditunjuk tetapi dalam masa sama mereka akan cuba berhempas pulas demi memastikan keperluan keluarga terjaga. Wanita dengan caranya dan lelaki dengan caranya tersendiri. Baru lah saling melengkapi. :)


Habis pediatrics, surgery pula jom!

Bersama Dr Hesyam Safouh di hari terakhir tutorial Pediatrics





2 bebelan:

arina said...

eh dah update blog! haha. :D

rotation paling aku tak suka: paedi sekianterimekasih huhu. susah kot nak buat exam kat budak2 nih. :-S

faisazli said...

haha. ak slongkar balik post lame yang dah tulis tapi xjadi nak publish. tup2 jumpe yang ni. :)

haha. agak la. mmg pikir panjang ble nk kne wat history taking ngn examine.aih.