Pages

Saturday, June 22, 2013

Sejuk vs Panas


Cerita musim sejuk.

Di tengah kedinginan malam. Masing-masing tengah lena dibuai mimpi. Pukul 2 pagi, lena hilang entah ke mana bila tiba-tiba pintu bilik di ketuk kuat.
"Bangun! Cepat keluar!"
Kita yang tengah mamai cuba nak kumpul balik maklumat satu-satu.

"Eh, aku kat mana ni?"

Tak sempat nak fikir panjang. "Bangun, cepat keluar! Sakhonah meletup."

Waras mula datang sedikit demi sedikit. Oh, semalam sebelum tidur aku ada buat pendawaian elektrik sakhonah sendiri. Eh, kat mana silap pulak ni? Habis la. Dalam kepala dah bayang-bayang habis meletup sakhonah sebab silap sambungan wayar elektrik.

Bila keadaan makin reda, barulah boleh nak jenguk. Rupanya yang meletup bukan lah sakhonah nya tetapi sambungan paip air sakhonah akibat tekanan air yang tinggi. Air dan wap air panas tersembur keluar.

Alhamdulillah, tiada yang luka-luka. Lega juga bukan aku punya 'kerja'. -_-'
Hasilnya, 2-3 hari tak merasa air panas. Nasib badan menggigil-gigil terpaksa tahan sejuk dek kerana air paip rasa macam ada orang letak ais.

Musim panas sudah mula menjengah kini. Lain pula kisahnya.

Belek-belek ramalan kaji cuaca. Ramalan suhu 45 darjah celcius. Erk.
Kelas tetap berjalan seperti biasa. Matahari semakin meninggi di atas kepala. Seawal jam 9 pagi, bahang mula terasa.

Belum sempat nak melangkah, dah berpeluh-peluh.

Balik sekolah pukul 12 tengahari. Naik motor, angin sepoi-sepoi bahasa. Tapi bahasanya panas lain macam. Kena muka, berbekas-bekas pedihnya. Bahang.

Musim-musim begini juga dapat jumpa housemates baru. Housemates ini yang tak bestnya dia buat macam rumah sendiri padahal satu sen pun tak bayar sewa. Namanya semut, lipas dan lalat. Dari mana-mana entah datang. Tiba-tiba dah siap berumah, beranak-pinak tak minta izin. Nak halau tak sampai hati, jadi terpaksa masak buat lauk bunuh saja lah. Err. 




Macam-macam kisahnya. Kalau mahu merungut, memang tak habis nak disenarai. Nak dikira juga takkan cukup jari tangan dan kaki. Sejuk tak kena, panas pun tak kena.

Setiap rungutan itu, sebenarnya ia ditujukan kepada siapa? Secara tidak langsungnya akan kembali kepada Yang Mencipta. Belajar untuk menerima. Menerima setiap ketentuanNya yang sememangnya terbaik bagi setiap saat dan ketika waktu.


وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras". (Surah Ibrahim 14:7)


Moga kita termasuk dalam golongan yang bersyukur dalam apa jua keadaan. Kerana lambakan nikmat yang tak terhitung banyaknya. Samada yang kita sedar atau tidak. Kerana kita tidak lebih dari sekadar hamba.

Alhamdulillah.

p/s : Hairan sungguh. Perangkap racun serangga yang dibawa dari Malaysia tak beri kesan langsung. Siap sengih-sengih selamba lagi. Huh. Kebal-kebal serangga sini.

*Sakhonah - pemanas air

0 bebelan: