Pages

Sunday, March 17, 2013

RM 50


Pulang sekolah petang.

"Jom teman aku.."

Malas-malas pun diringankanlah juga badan ni nak bergerak. Penangan janji yang aku telah sepakati dengan ahli beit untuk membeli belah di sekitar masjid Azhar.

Keadaan trafik di Kota Kaherah ini sememangnya sesak dengan dengan pelbagai jenis kenderaan di waktu begini. Ya, pelbagai jenis kenderaan. You name it! Dari sekuno-kuno kereta, ke secanggih-canggihnya. Dari besi bergerak yang tak bernyawa sehinggalah kereta keldai dan kuda pun tak ketinggalan.

Alhamdulillah, kesesakannya tak terasa mana, berkat kuda perang (baca: motor) kepunyaan ahli beit aku yang kencang meredah dan mencelah. Perjalanan mengambil masa kira-kira 15 minit. Perjalanan yang sesingkat itu boleh jadi berlipat kali ganda lamanya jika menaiki pengangkutan awam samada teksi, van, keldai, atau bas. Bukan kerana jauh jaraknya, tapi sebab banyak sesaknya.



Sampai di perkarangan masjid Al-Azhar, terjenguk-jenguk mencari-cari ruang untuk meletakkan motor. Tongkat motor, kunci rantai. Berpaling ke belakang, ternampak sekumpulan muka-muka Melayu.

"Gaya macam orang Malaysia.." aku main congak-congak.

Kebiasaannya masyarakat Malaysia yang ada di bumi Mesir ini majoritinya terdiri dari pelajar-pelajar. Jadi baya umur itu selalunya tidak jauh beza antara satu sama lain. Bila terserempak dengan kumpulan yang ramai-ramai begini, riak wajahnya pula baya umur mak-mak atau ayah-ayah. Kemungkinannya samada jemaah umrah/haji yang datang menziarah ataupun keluarga-keluarga yang datang melawat anak-anak.

Dari jauh salah sorang mak cik ternampak kami berdua. Terus tersenyum. Adab bila dah jadi tuan rumah ini tak boleh nak lari dari meraikan tetamu. Kami mendekat dan bertegur sapa. Memang sah apa yang aku congak-congakkan. Orang Malaysia. Jemaah umrah Andalusia yang tengah dalam pakej ziarah ke Mesir. 

"Makcik ada amanat yang nak disampaikan ini. Orang yang minta sampaikan.."

"Amanat? Amanat apa pula yang mak cik ni cakap?", aku tertanya-tanya. Tapi aku simpan tanda tanya tu. Sambil tunggu mak cik ni macam duk cari-cari benda dalam beg nya.

"Nah, ambil ni. Buat belajar.."

Not RM 50. Sorang satu. Kami dua-dua pakat tercengang.

Niat asalnya datang nak meng'habis'kan duit. Tapi sebaliknya di'tambah' pula dalam keadaan tak disangka-sangka. Sememangnya ajal, jodoh, rezeki itu bukan hak kita nak tentukan. Allah yang tetapkan. Bila, siapa dan bagaimana.


Sampai ke siling
'Tembok' kitab
Gudang ilmu
Nak ambil kitab, panjat sini dulu.

Ini yang dibeli-belahkan.
Alhamdulillah, rezeki Allah bagi secara tak disangka-sangka untuk belajar. Jadi, kita manfaatkan.
Ilmu dalam bahasa Arab ni sangat-sangat banyak. Rugi terasa kerana lemahnya penguasaan bahasa. Peluangnya sudah ada, cuma tinggal untuk diteroka.

Moga Allah balas ganjaran yang sebaik-baiknya atas kemurahan hati hambanya itu.

0 bebelan: